This post is also available in: English (Inglés)

Descargar archivo completo aquí

Pérez-Ratton, Virginia. Del Estrecho Dudoso a un Caribe Invisible: Apuntes Sobre Arte Centroamericano. Valencia: Universitat de Valéncia, 2012.
From the Doubtful Straight to the Invisible Caribbean: Notes on Central American Art.

Cazali, Rosina, Sila Chanto, Rodolfo Molina y Virginia Pérez-Ratton. Tres Mujeres/Tres Memorias: Margarita Azurdia, Emilia Prieto y Rosa Mena Valenzuela. Editado por Virginia Pérez-Ratton. San José: TEOR/éTica, 2009.
“Three Women, Three Memories.” In Three women, Three Memories: Margarita Azurdia, Emilia Prieto and Rosa Mena Valenzuela.

Pérez-Ratton, Virginia. “Emilia Prieto: Gráfica de la Radicalidad Visionaria”. En Tres Mujeres, Tres Memorias: Margarita Azurdia, Emilia Prieto y Rosa Mena Valenzuela. Editado por Virginia Pérez-Ratton. San José: TEOR/éTica, 2009. 63-68.
“Emilia Prieto: Graphics of a Visionary Radicalism.” In Three women, Three Memories: Margarita Azurdia, Emilia Prieto and Rosa Mena Valenzuela.

Pérez-Ratton, Virginia. “Interview, 2002”. En On Curating: Interviews With Ten International Curators. Editado por Carolee Thea y Thomas Micchelli. New York: Distributed Art Publishers, Inc. 2009. 108-113.

Pérez-Ratton, Virginia. “Entrevista, 2002”. En Sobre Curaduría: Entrevista con diez curadores internacionales. Original en Inglés.

Pérez-Ratton, Virginia. Presentación a Situaciones Artísticas Latinoamericanas II : Arte Crítico y Crisis del Arte. Editado por Tamara Díaz Bringas y Virginia Pérez-Ratton. San José: TEOR/éTica, 2007.
Presentation of Latin American Artistic Situations II: Critical Art and Art in Crisis.

Pérez-Ratton, Virginia. “Territorio y Absurdo”. En Manuela Ribadeneira: To be born in a stable does not make you a horse (o de la patria por nuestra voluntad). Editado por Virginia Pérez Ratton. San José: TEOR/éTica, 2008.
“Territory and Absurdity.” In Manuela Ribadeneira: To be born in a stable does not make you a horse (o de la patria por nuestra voluntad)”.

Pérez-Ratton, Virginia. “Variaciones Políticas del Trazo”. En Johanna Calle: Variaciones políticas del trazo. San José: TEOR/éTica, 2008.
“Political Variations of the line.” In Johanna Calle: Political variations of the line.

Pérez-Ratton, Virginia. “Beyond Testimony: An essay on Lida Abdul”. La Haya: Prince Claus Publications, 2008.
“Más allá del testimonio: Un ensayo sobre Lida Abdul.” Original en inglés.

Pérez-Ratton, Virginia. “Acciones y performance en Centroamérica, 1960-2000”. En Arte (no) es Vida: Actions by artists of the Americas, 1960-2000. Editado por Deborah Cullen. New York: Museo del Barrio, 2008.
“Performance and Actions in Central America, 1960-2000.” In Arte (no) es Vida: : Actions by artists of the Americas 1960-2000. Exhibition catalogue essay.

Pérez-Ratton, Virginia. “El Pacífico Ajeno”. En Moisés Barrios: La Ilustración del Pacífico. Editado por Tamara Díaz Bringas y Virginia Pérez-Ratton. San José: TEOR/éTica, 2007. 7-8.
“A Foreign Pacific.” In Moisés Barrios: Illustration of the Pacific

Pérez-Ratton, Virginia. “Lucía Madriz”. En Lucía Madriz: Extra-Versión. Obras 1999-2007. Editado por Virginia Pérez Ratton. San José: TEOR/éTica, 2007. 21-22.
“Lucía Madriz.” In Lucía Madriz: Extra-version. Works 1999-2007

Pérez-Ratton, Virginia. “El Objeto Denominado de Adán Vallecillo”. En Adán Vallecillo: Denominaciones y retroscopías. Editado por Virginia Pérez Ratton. San José: TEOR/éTica, 2007. 7-10.
“Adán Vallecillo: the denominated object.” In Adán Vallecillo: Denominations and retroscopies

Pérez-Ratton, Virginia. Introducción a Cinthya Soto: A (des)tiempo. San José: TEOR/éTica, 2007.
Introduction to Cinthya Soto: (Un)timely.

Pérez-Ratton, Virginia. “Women artists in a global world: The links between intimacy and politics in Central America”. En Global Feminisms: New Directions in contemporary art. Editado por Maura Reilly y Linda Nochlin. New York: Brooklyn Museum, 2007.
“Mujeres artistas en un mundo global: Los vínculos entre la intimidad y la política en Centroamérica”. Original en inglés.

Pérez-Ratton, Virginia. “Donna Conlon”, “Regina José Galindo”, “Carlos Garaicoa”, “Lucía Madriz”, “Óscar Muñoz”, “Lázaro A. Saavedra González”. En Turbulence: 3rd Auckland Triennale. Editado por Victoria Lynn et al. Auckland: Auckland Art Gallery, 2007.
Original en inglés.

Pérez-Ratton, Virginia y Ernesto Salmerón. El Muro. Auras de Guerra: Intervenciones en el espacio público revolucionario. San José: TEOR/éTica, 2007.
The Wall. Eves of war: interventions in the revolutionary public space.

Acuña, Víctor Hugo, Rosina Cazali, Tamara Díaz Bringas, Justo Pastor Mellado, Virginia Pérez-Ratton. Estrecho Dudoso. San José: TEOR/éTica, 2006.
Estrecho Dudoso (Doubtful Straight). Exhibition catalogue.

Astiasarán, Clara, Ernesto Calvo, Tamara Díaz Bringas, Paulo Herkenhoff, Howard Pearstein, Virginia Pérez-Ratton y Raúl Quintanilla. Rolando Castellón: Monografía. San José: TEOR/éTica, 2006.
Rolando Castellón: Monographic study.

Pérez-Ratton, Virginia. “Brooke Alfaro”, “Moisés Barrios”, “Patricia Belli”, “Rolando Castellón”, “Donna Conlon”, “Regina Galindo”, “Federico Herrero”, “Aníbal López”, “Priscilla Monge”, “Ronald Morán”, “Raúl Quintanilla”. En 100 Artistas Latinoamericanos. Editado por Exit Express. Barcelona: Exit, 2006.
Texts for 100 Latinamerican artists.

Capelán, Carlos, Nikos Papastergiadis y Virginia Pérez-Ratton. Enfoques a distancia sobre la producción de cultura en la situación contemporánea. San José: TEOR/éTica, 2005.
Approaches from a distance to cultural production in the contemporary situation.

Pérez-Ratton, Virginia. Introducción a Situaciones Artísticas Latinoamericanas I. Editado por Tamara Díaz Bringas. San José: TEOR/éTica, 2005. 7-8.
Introduction to Latin American Artistic situations I.

Pérez Ratton-Virginia. “Does the empire really rule”. En Empires, Ruins + Networks: The Transcultural Agenda in Art. Editado por Scott McQuire y Nikos Papastergiadis. Carlton: Melbourne University Press, 2005.
“¿Rige aun el imperio?”. Original en inglés.

Pérez-Ratton, Virginia. “¿Dónde está la casa de Osama bin Laden?”. En Langlands and Bell: La Casa de Osama Bin Laden. Editado por Virginia Pérez-Ratton. San José: TEOR/éTica, 2005. 5-7.
¨Where is the house of Osama bin Laden?.” In Langlands and Bell: Osama Bin Laden’s House.

Pérez-Ratton, Virginia. “La memoria visual en una colección”. En A Contra Corriente: Mira Schendel, Gego, Lygia Pape. Obras de la Colección Cisneros. San José: TEOR/éTica, 2005.
“Visual Memory in a Collection.” In Against the Current: Mira Schendel, Gego, Lygia Pape. Works from the Cisneros Collection.

Pérez-Ratton, Virginia. “La persistencia del dibujo y su fugacidad”. En ARCO Especial: Mirada Retrospectiva. Madrid: ARCO/IFEMA, 2005.
“The Persistence of Drawing and its Fugacity.” In ARCO Special: Retrsospective Look.

Barahona, Rolando, Ernesto Calvo y Virginia Pérez-Ratton. “MADC: Un Museo Vivo”. San José: Museo de Arte y Diseño Contemporáneo, 2004.
“MADC: A living museum.”

Pérez-Ratton, Virginia. “Iconofilia o Iconomía”. En Iconofagia: Curaduría regional Centroamérica Caribe. VIII Bienal Internacional de Pintura de Cuenca. San José: TEOR/éTica, 2004. 7-13.
“Iconophilia or Iconomy.” In Iconofagia: Regional Central American curatorship for VIII Cuenca Biennale.

Pérez-Ratton Virginia. “Aproximaciones a la experiencia de lo urbano en Centroamérica”. En Todo Incluido: Imágenes urbanas de Centroamérica. Madrid: Centro Cultural Conde Duque, 2004. 11-27.
“Approaches to the urban experience in Central America.” In Todo Incluido (All inclusive): Urban Images of Central America. Exhibition catalogue essay.

Pérez-Ratton, Virginia. “On the border of each other.” En EV+A 2003: On the border of each other. Editado por Paul M. O’Reilly. Kinsale: Gandon Editions, 2003.
“En el margen de cada uno”. Original en inglés.

Pérez-Ratton, Virginia. “Amérique Centrale et créolisation: une Caraïbe Invisible?”
En Créolité and creolization: Documenta 11, Platform 3. Editado por Okwui Enwezor. Ostfildern: Hatje Cantz, 2003.
“América Central y Creolización: Un Caribe Invisible?”. Original en inglés.

Pérez-Ratton, Virginia. “Técnica/lógica/tecnología”. En Tec-NO-lógico: Espadas de doble filo. San José: TEOR/éTica, 2003. 5-8.
“Tecnical-logical/technology.” In Tech-NO-logical: Double edged swords.

Pérez-Ratton, Virginia. “La ‘puesta en escena’ de Liliana Porter”. En Liliana Porter: Una puesta en imágenes. San José: TEOR/éTica, 2003. 9-13.
“The staging of images.” In Liliana Porter: A mise en images.

Pérez-Ratton. Virginia. “Héctor Burke: El Signo de un ‘Outsider’”. En Hector Burke: Un desaparecido. San José: TEOR/éTica, 2003. 5-8.
“Héctor Burke: The Sign of An Outsider.” In Héctor Burke: A Missing One.

Pérez-Ratton, Virginia. “No thank you Mr Pacheco”. La Nación, 1ro de abril, 2003, Foro.
Protest against coalition for the war in Irak. (Original in spanish).

Bahamond, Astrid; Bayardo Blandino, Rosina Cazali, Porfirio García, Virginia Pérez-Ratton y Adrienne Samos. Siete incursiones en la III Bienal Iberoamericana de Lima, 2002. San José: TEOR/éTica, 2002.
Seven Incursions at the III Lima Biennale, 2002.

Barrantes, Ginette, Paulo Herkenhoff, Karen Poe, Rafael Pérez y Virginia Pérez-Ratton. Infancia: Gráfica de Louise Bourgeois. San José: TEOR/éTica, 2002.
Childhood: Louise Bourgeois’s graphic.

Díaz Bringas, Tamara y Virginia Pérez-Ratton. La Ciudad (IN)visible. San José: TEOR/éTica, 2002.
(IN)visible City.

Martínez, Rosa, Cuahtémoc Medina y Virginia Pérez-Ratton. Priscilla Monge: Armas equívocas (1994-2002). San José: TEOR/éTica, 2002.
Priscilla Monge: Equivocal Weapons.

Olmo, Santiago y Virginia Pérez-Ratton. Introducción a Entre líneas. Madrid: La Casa Encendida, 2002.
Introduction to Between the Lines. Exhibition catalogue essay.

Pérez-Ratton, Virginia. “Arte reciente de Costa Rica: Un deslizamiento hacia lo fotográfico”. Extra Cámara, abril, 2002.
“Recent Art From Central America: Sliding Towards Photography.”

Pérez-Ratton, Virginia. “Central America: Beyond Bananas and Volcanos”. En Contemporary Art from the Central American Isthmus. Taipei: Museo de Bellas Artes de Taipei, 2002.
“Centroamérica: Más allá de bananos y volcanes”. En Arte Contemporáneo del Istmo Centroamericano. Original en inglés. Catálogo de exposición.

Pérez-Ratton, Virginia. “Central America: Photography in the Late Nineties”. En Mundos Creados: Constructed Photography From the Wider Caribbean Region. Editado por Wim Melis. Groningen: Noorderlicht, 2002.
“Centroamérica: Fotografía a fines de los noventa”. En Mundos Creados: Fotografía construida de la región del Gran Caribe. Original en inglés.

Pérez-Ratton, Virginia. “Desde la Duna de Francis: Una curaduría utópica”. Revista Pulgar #12, Una exposicioón en palabras. Curada por Jens Hoffman. Caracas, 2002.
“From Francis’s Dune: A Utopian Curatorship.”

Pérez-Ratton, Virginia y Hans Ulrich Obrist. Do it (Hazlo): Arte por instrucciones (versión centroamericana). San José: TEOR/éTica, 2002.
Do It: Art by Instructions (Central American version).

Pérez-Ratton, Virginia. “La Cintura de América: Algo más que bananos, volcanes y un canal”. En Pensamiento Crítico del Nuevo Arte Latinoamericano. Vol. 4 Colección Ensayo. Editado por Kevin Power. Lanzarote: Fundación César Manrique, 2001.
“America’s Waist: More Than Bananas, Volcanoes and a Canal.”

Pérez-Ratton, Virginia. “L´urgence de Peindre: Federico Herrero”. En Urgent Painting. Editado por Suzanne Pagi, Laurence Bossi, Michael Diers, Patricia Falguihres, Julia Garimorth, Hans-Ulrich Obrist. Paris: Paris-musées, 2002.
“La Urgencia De Pintar: Federico Herrero”. En Pintura Urgente. Catálogo de exposición.
“The Urge To Paint: Federico Herrero.” Exhibition catalogue essay.

Pérez-Ratton, Virginia et. al. Temas Centrales: Primer simposio regional sobre prácticas artísticas y posibilidades curatoriales. San José: TEOR/éTica, 2001.
Temas Centrales (Central Themes): First Regional Symposium On Artistic Practices And Curatorial Possibilities.

Díaz Bringas, Tamara y Virginia Pérez-Ratton. Pop Colonialismo: Nadín Ospina. San José: TEOR/éTica, 2001.
Pop colonialism: Nadin Ospina.

Pérez-Ratton, Virginia. “Bienal de Venecia 2001: El turno de Centroamérica”. La Nación, 26 de agosto, 2001, Sumplemento Cultural Áncora.
“Venice Biennale 2001: Central America´s turn.”

Díaz Bringas, Tamara, Pedro Leiva, Santiago Olmo, y Virginia Pérez-Ratton. El Circo: Patricia Belli. San José: TEOR/éTica, 2001.
The Circus: Patricia Belli.

Pérez-Ratton, Virginia. Opciones para un debate pictórico: Adrián Arguedas, Emilia Villegas, Joaquín Rodríguez del Paso. San José: TEOR/éTica, 2001.
Options for a pictorial debate: Adrián Arguedas, Emilia Villegas, Joaquín Rodríguez del Paso.

Pérez-Ratton, Virginia. “P de Priscilla, como p de polisemia, como p de…?”. En Trans Sexual Express: A Classic For The Third Millenium. Barcelona: Generalitat de Catalunya, 2001.
“P like in Priscilla, p l ike in polysemy, p l ike in …?” Exhibition catalogue essay.

Pérez-Ratton, Virginia. “TEOR/éTica: Un proyecto para el arte y el pensamiento”. Talingo 421, 19 de agosto, 2001.
“TEOR/éTica: A Project For Art and Thought.”

Capelán, Carlos, Gabriel Peluffo y Virginia Pérez-Ratton. Citas y Abreviaturas: Ana Tiscornia. San José: TEOR/éTica, 2000.
Ana Tiscornia: Notes and Abbreviations.

Díaz Bringas, Tamara y Virginia Pérez-Ratton. Puertos y Costas Ricas, o Costas y Puertos Ricos. San José: TEOR/éTica, 2000.
Ports and rich coasts or coasts and rich ports.

Olmo, Santiago y Virginia Pérez- Ratton. Carlos Jinesta: El cuerpo del bosque. San José: TEOR/éTica, 2000.
Carlos Jinesta: The Body of the Forest.

Pérez-Ratton, Virginia. “Centroamérica: Cintura (o corsé) de América?”. En Visiones del Sector Cultural en Centroamérica. Editado por Jesús Oyamburu. San José: Centro Cultural de España, 2000.
“Central America: Waist (or corset) of the Americas?”

Pérez-Ratton, Virginia y Alejandro Tosatti. Costa Rica en la VII Bienal de La Habana. San José: TEOR/éTica, 2000.
Costarican Artists at the VII Havana Biennale.

Pérez-Ratton, Virginia. “Cultural Perspectives In a Global World: A View From Central America”. En Tijdschrift voor Humanistiek. Den Haag: Humanistic University Press, 2000.
“Perspectivas Culturales En Un Mundo Global: Una visión desde Centroamérica”. Original en inglés.

Pérez-Ratton, Virginia. “¿Feminización del Arte en Centroamérica?”. En Diálogos Iberoamericanos 2000. Editado por Direcció General de Promoció Cultural i Patrimoni Artistic. Valencia: Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, 2000.
“Feminization of Art in Central America?”

Pérez-Ratton, Virginia. “Poniendo el Cascabel al Gato”. En Diálogos Iberoamericanos. Editado por Direcció General de Promoció Cultural Patrimoni Artistic. Valencia: Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, 2000.
“Trapping the cat: Central American art”. In Iberoamerican Dialogues.

Capelán, Carlos, Virginia Pérez-Ratton y Ana Tiscornia. 400 metros al Norte del Kiosco del Morazán. San José: TEOR/éTica, 1999.
Carlos Capelán: 400 Metres North of the Morazán Kiosk.

Hernández, Orlando y Virginia Pérez-Ratton. Paisaje: Carlos Garaicoa. San José: TEOR/éTica, 1999.
Carlos Garaicoa: Landscape.

Pérez-Ratton, Virginia. Priscilla Monge: Semiótica/ambigüedad. San José: TEOR/éTica, 1999.
Priscilla Monge: Ambiguity/Polysemy.

Pérez-Ratton, Virginia. Rafael Ottón-Solís: Costa Rica en la II Bienal Iberoamericana de Lima. San José: TEOR/éTica, 1999.
Rafael Ottón Solís: To Create a Ritual. II Lima Biennial.

Pérez-Ratton, Virginia. Sila Chanto, Karla Solano, Emilia Villegas: Momentos de un proceso. San José: TEOR/éTica, 1999.
Sila Chanto, Karla Solano and Emilia Villegas: Moments In a Process.

Pérez-Ratton, Virginia. “Central America and the Caribbean: A Story in Black and White”. En National Representations XXIV Sa’o Paulo Biennale. São Paulo: Fundaçao Bienal de São Paulo, 1998. 55.
“América Central y el Caribe: Una historia en blanco y negro”. En Representaciones Nacionales. Original en inglés y traducido al portugués. Catálogo de la XXIV Bienal de São Paulo.

Pérez-Ratton, Virginia. “MESóTICA II Centroamérica: Re-generación. Un cambio en Centroamérica”. ARTEFACTO, otoño, 1998.
“MESóTICA II: Central America/Re-generation. A change in Central America.”

Pérez-Ratton, Virginia. MESóTICA II: Centroamérica: Re-generación. San José: Museo de Arte y Diseño Contemporáneo, 1997.
MESóTICA II: Central America/ Re-generation

Pérez-Ratton, Virginia. “Otto Apuy: I Bienal Iberoamericana de Lima”. San José: Museo de Arte y Diseño Contemporáneo, 1997.
“Otto Apuy: Costa Rican Participation in the First Iberoamerican Bienale, Lima.”

Pérez-Ratton, Virginia. El Espíritu de Una Colección. San José: Museo de Arte y Diseño Contemporáneo, 1996.
The Spirit of a Collection.

Pérez-Ratton, Virginia. “El Museo de Arte y Diseño Contemporáneo”. San José: Museo de Arte y Diseño Contemporáneo 1996.
“The Museum of Contemporary Art and Design (MADC).”

Pérez-Ratton, Virginia. “Juan Luis Rodríguez: Pirámides de poder. Costa Rica en la XXIII Bienal de São Paulo”. San José: Museo de Arte y Diseño Contemporáneo, 1996.
“Juan Luis Rodríguez: Pyramids of power. Costa Rica at the 22nd São Paulo Biennale.”

Pérez-Ratton, Virginia. “MESóTICA II Centroamérica: Re-generación”. La Nación, 10 de noviembre, 1996, Suplemento Cultural Áncora.
“MESóTICA II: Central America/Re-generation.”

Pérez-Ratton, Virginia. “V Festival Internacional de las Artes. ‘Oriente-Occidente: Relaciones’”. FANAL. En-feb. #12, 1996. 23.
“V International Arts Festival: ‘East-West: Relations’.”

Pérez-Ratton, Virginia. “Diseño Autóctono y Su Validación Más Allá de la Posmodernidad”. FANAL. Jul-Set. #14, 1996. 46.
“Autochtonous Design and its Validation Beyond Posmodernity.”

Pérez-Ratton, Virginia. “Sobre la muestra MESóTICA II: Centroamérica/re-generación, Museo de Arte y Diseño Contemporáneo”. FANAL. Nov–Mar. #15, 1996-97. 7.
“On the exhibition MESóTICA II: Central America/ re-generation, Museum of Contemporary Ar and Design.”

Pérez-Ratton, Virginia. MESóTICA I: The america non-representativa. San José: Museo de Arte y Diseño Contemporáneo, 1995.
MESóTICA I: The america non-representativa.

Pérez-Ratton, Virginia. “-figuración-representación-ABSTRACCIÓN: Significados en MESóTICA”. FANAL. En-Feb. #6, 1995.
“figuration – representation – ABSTRACTION: meanings in MESóTICA”

Pérez-Ratton, Virginia. “Costa Rica en las Bienales Internacionales de 1994”. FANAL. Mar-Abr. #7, 1995. 03.
“Costa Rica in the 1994 International Bienales.”

Pérez-Ratton, Virginia. “YO SOY TÚ: Artistas contra la violencia”. FANAL. May-Jun. #8, 1995. 02.
“I AM YOU: Artists against violence.”

Pérez-Ratton, Virginia. “Milton Becerra en el MADC”. FANAL. May-Jun. #8, 1995. 17.
“Milton Becerra at the MADC.”

Pérez-Ratton, Virginia. “Dos años del Museo de Arte y Diseño Contemporáneo”. FANAL. Dic. #10, 1995. 12.
“Two Years at the Museum of Contemporary Art and Design.”

Pérez-Ratton, V. “ ‘Le Phénix’ de Paul Eluard, Forme et Sens d’une expression poétique”. Tesis de Licenciatura. Manuscrito. Universidad de Costa Rica, 1979.
“Form and Sense of a poetic expression in Paul Eluard’s “The Phoenix.” M.A Thesis.

This post is also available in: English (Inglés)